dinsdag, maart 20, 2007

Nit de Crèma


Dit is de falla die wegisteren, op de Nit de Crèma, zagen verbranden . Het is een alegorie op de Franse Revolutie, en rond het centrale paard stonden een tiental kleinere "ninots" zoals dit BBQtafereeltje en voyeurs met erecties zoals jullie op mijn fotospace kunnen bewonderen. Onvoorstelbaar hoe sommige van die fallas serieuze sexuele connotaties hebben! Deze falla hadden we zien opbouwen een paar dagen geleden en met zijn 15 meter dachten we dat de verbranding wel een schoon schouwspel zou zijn. Allemaal handgeschilderd en met wat een oog voor detail! Echt prachtig.
We hadden ons ruim op voorhand opgesteld want ook al zijn er over de hele stad verspreid meer dan 200 fallas, het is wel het hoogtepunt van 5 dagen feesten en ge kunt er dus letterlijk over de koppen lopen. Naast mij stond bijvoorbeeld een Vlaams koppel uit Antwerpen die speciaal voor de fallas naar Valencia gekomen waren.

Na wat vertraging (de brandweer moest het publiek constant van plaats doen veranderen omdat de wind draaide en aangezien de mensen op zo'n 5 meter van de falla staan zou dat anders nog eens gevaarlijk kunnen worden) mocht de plaatselijke fallera eindelijk de lont aansteken op zowat 1 meter van ons poezelig neusje!


Na een ferm vuurwerk schiet da spel dan in brand en moet het door stoere brandweermannen in toom gehouden worden:


De mensen die in die witte huizen wonen gaan ook hun ruiten mogen kuisen hebben. Ik vraag me ook af of dat in België toegelaten zou worden, zo'n bonfires in't midden van een kruispunt, op 5 meter van het publiek en misschien 10 meter van de huizen! Het werd dan ook geweldig heet, we hebben ons letterlijk tegen de muren moeten persen van de hitte, echt indrukwekkend. John heeft enkele prachtige foto's van de brandende falla, die post ik binnenkort dan eens!

Nog wat sfeerbeeldjes: hier, hier en hier.

2 opmerkingen:

Unknown zei

Zonde toch om die prachtige kunst in de fik te steken! En hebben die Spanjaarden nog nooit van Kyoto gehoord? Mens, mens, wat een luchtvervuiling! Om nog van de permanente gehoorschade te zwijgen... Tja,je hebt daar toch weer prachtige momenten beleeft hé. Wil je nog wel terug?
Op het einde van dat eerste filmpje (bij het tweede al helemaal!!) had ik de indruk dat de vermoeidheid of de drank (of beiden) hun tol hadden geëist, want je ligt blijkbaar op je zij bij het filmen! Waah!!
Bonjour micro, mamie

Claire zei

Ik lag helemaal niet op mijn zij (protesteer protesteer), Eddie was aan het filmen en wou eens een originele kadrering uittesten, ofzo? :D En mammie ze kunnen dat moeilijk allemaal ergens bewaren hé, waar zouden ze meer dan 200 10 meter hoge poppen elk jaar steken? Dan moeten ze daar iets voor bouwen, en das ook niet bepaald milieuvriendelijk...

Ik wil nog terug hoor, don't worry :o) maar ik krijg wel zin om eens in Parijs te gaan wonen nu, 'k heb gisteren Paris je t'aime gezien!!